Forstoppelse efter grødopstart

30. januar 2024

Alder:
5 mdr.

Forstoppelse efter grødopstart

Kære Helen,

Vi har den gladeste lille krudtugle på 5 1/2 måned, som i det store hele trives rigtigt fint. Vi har dog udfordringer med grødopstart, som udfordrer maven på vores ellers madglade pige!

Vi startede med grød og grøntsagsmos allerede da hun var 4 måneder og 1 uge efter vejledning fra vores sundhedsplejerske, da hun havde udvist meget stor interesse siden 3 1/2 måneders alderen . Vi startede med 1 måltid aften, som hurtigt blev til 1 dl grød/mos, som blev og stadig bliver slugt med den største iver. Det skal lige tilføjes at hun bliver fuldammet ved siden af, og hun ammes efter hvert måltid grød/mos for at sikre væske nok.

Udfordringen er, at hun efter 1 1/2 måned stadig lider af forstoppelse. Vi skal kæmpe for hver en lille lort, som kommer ud som en forholdsvis fast, meget ildelugtende pølse… hun har pt. ikke afføring hver dag, og vi skal nærmest presse det ud - massere, amme, og op på puslebordet og cykle og presse knæene forsigtig op mod maven, og så skal vi være lidt heldige… Det påvirker hendes nattesøvn (hun ligger uroligt og prutter og ...

Annonce

... prutter), det påvirker hendes lure (3 lure dagligt, som under normale omstændigheder ligger tæt op af din anbefalede dagsplan), det påvirker hendes humør, og det påvirker hendes lyst til leg og mavetid (hun er ellers en krudtugle, og der er fart på den motoriske udvikling).

Vi er nu dér hvor vi giver pause fra grød og mos 2-3 dage ugentligt (de dage hvor hun ikke har haft afføring), selvom hun efterspørger “at spise med” ved aftenbordet - lige lidt hjælper det, og det er jo synd for hende, at hun ikke får lov til at deltage.

Hun får vand løbende i løbet af dagen, og vi ammer forholdsvis hyppigt. Hun har mange tunge bleer i løbet af dagen, så hun virker til at få væske nok. Det skal siges, at både sundhedsplejerske og læge har haft mistanke om en mild grad af silent refluks, men er ikke blevet behandlet da hun altid har været i trivsel og taget fint på.

Nu er mit spørgsmål så: kan vi tilbyde grød og mos på en mere skånsom måde? Vi er jo bare gået igang uden en egentlig plan og troede at hun hurtigt ville komme op på 2 måltider dagligt, men nu står vi her…

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder